28 Januari, 2009

REIT - Pelaburan Hartanah Alternatif

Peluang Melabur Dalam Hartanah Tanpa Kerenah

REIT atau Amanah Pelaburan Hartanah ialah sebuah entiti pelaburan yang mengumpulkan dana daripada pelabur untuk membeli dan menguruskan aset hartanah, antara lain termasuk rumah, pangsapuri, bangunan komersil, rumah kedai dan juga ladang kelapa sawit. Ada REIT yang disenaraikan di pasaran saham - termasuk Amanahraya REIT, Axis Reit, Quill Capital REIT, REIT Al Hadarah Boustead, Al-Aqar REIT - dan juga REIT yang tidak tersenarai seperti Dana Ukhwah.

Ramai di antara kita yang tidak mampu membeli hartanah komersil seperti bangunan, ruang pejabat dalam bangunan, rumah kedai di lokasi perdana atau pun ladang kelapa sawit. Tetapi dengan instrumen yang dinamakan REIT, kita boleh melakukannya dengan mudah, iaitu menerusi pengurus hartanah profesional.

Malah kalau kita sendiri membeli rumah atau pangsapuri untuk disewakan, banyak masalah yang perlu kita hadapi, termasuk terpaksa menyenggara rumah, mengutip wang sewa dan menangani kerenah penyewa, kadangkala sampai kita pening kepala. Malah untuk membeli rumah untuk disewakan, biasanya kita juga perlu mendapatkan pinjaman bank.

Dengan melabur dalam REIT anda mendapat manfaat berikut:

1. Pendapatan stabil menerusi dividen
2. Potensi kenaikan harga REIT, menerusi peningkatan modal
3. Pengurusan profesional
4. Mampu dimiliki
5. Mudah dijual beli (jika REIT tersenarai)

Bagi REIT yang tersenarai, anda boleh memilikinya dengan membeli jumlah minimum 1 lot (100 saham). Umumnya dividen yang dibayar oleh REIT di Malaysia ialah antara 5 - 7%. Inilah matlamat utama REIT, iaitu memberukan pulangan dividen berkala. Namun pulangan tidak terhad kepada dividen sahaja. Jika nilai hartanah dipegang naik, pelabur juga boleh meraih keuntungan modal menerusi kenaikan harga REIT yang mereka beli.

Namun seperti biasa, pelaburan seperti ini bukan tanpa risiko kerana nilai hartanah juga boleh turun dan operasi sewa hartanah juga boleh mendatangkan kerugian jika tidak diuruskan dengan betul. Tetapi pada umumnya risiko REIT adalah lebih rendah daripada saham biasa.

1 ulasan:

General Juhziz berkata...

salam bang

nak tny bang lah..


nak minta pandangan tentang REIT Al-Aqar KPJ ni...

-mcm mana nk melabur dlm reit al-aqar ni
-ROI dia
-caj dia
-bape RM minimum nk stat melabur
-volatile mcm UT k?
-reit ni sejenis UT k?

TQ

bleh balas kt vistanamuet@yahoo.com