18 Januari, 2009

Mulakan Dengan Pemilikan Tunggal Dahulu

Kos Senggara Tahunan Syarikat Sdn Bhd Lebih Tinggi

Bagi mereka yang baru hendak berjinak-jika dengan bidang perniagaan, mereka ada tiga pilihan. Pertama sekali mereka boleh berniaga dahulu atas nama sendiri tanpa menubuhakn apa-apa bentuk perniagaan formal. Ini tidak menjadi masalah, terutamanya jika perniagaan tersebut berbentuk 'freelance' dan tiada kakitangan. Segala pendapatan boleh diisytiharkan sama ada sebagai pendapatan lain dalam borang cukai pendapatan.

Namun bagi perniagaan yang sudah sampai ke tahap sepenuh masa atau lebih serius dan mempunyai kakitangan ada baiknya kalau perniagaan didaftarkan secara rasmi, sama ada sebagai pemilikan tunggal, perkongsian atau sdn bhd. Ada baiknya kalau perniagaan dimulakan sebagai perniagaan tunggal dahulu kerana kosnya amat rendah, dan jika perniagaan tidak berjaya, tidak banyak kos yang perlu ditanggung.

Untuk mendaftar sebuah perniagaan tunggal, anda perlu pergi ke pejabat Suruhanjaya Syarikat yang mendaftar perniagaan (Pejabat Kuala Lumpur terletak di The Mall). Kosnya antara RM30 - 120 bergantung kepada nama dan ciri-ciri perniagaan. Setiap tahun tiada keperluan untuk mengemukakan akaun syarikat (tetapi ada bainya menyediakan akaun untuk kegunaan sendiri) dan akaun ringkas hanya perlu dikemukakan apabila memfailkan cukai pendapatan menggunakan Borang B. Akaun ini bukan mengikut format untung rugi biasa, tetapi berasaskan format Lembaga Hasil Dalam Negeri. Pendaftaran perniagaan perlu diperbaharui setiap tahun pada kos nominal.

Jika kita mendaftar sebuah sendirian berhad, lebih baik kita melakukannya menerusi sebuah pejabat setiausaha syarikat, dan mereka ini akan menguruskan segala urus tadbir syarikat dengan Suruhanjaya Syarikat. Kalau kita buat sendiri memang susah. Kos penubuhan dan lain-lain sahaja sudah pasti mencecah RM2,000. Selain itu, kita perlu membayar yuran setiausaha syarikat (company secretary) setiap bulan. Akhir sekali, setiap tahun kita perlu membayar yurang audit dan juga yuran untuk memfailkan cukai syarikat. Jadi setiap tahun, kos sekurang-kurangya RM3,000 diperlukan untuk mentadbir syarikat. Malah kos tertentu tetap perlu ditanggung walaupun syarikat 'dormant' atau tidak aktif.

Juster jika anda baru bermula dan berniaga secara kecil-kecilan, lebih baik tubuhkan syarikat pemilikan tunggal terlebih dahulu. Apabila syarikat sudah mapan dan mempunyai hasil yang tetap, barulah boleh daftarkan syarikat sdn bhd. Pada pandangan saya kalau hendak memulakan perniagaan dari peringkat bawah sekali, boleh mula berniaga atas nama sendiri dahulu, kemudian tubuhkan pemilikan tunggal dan jika sudah mapan, boleh tubuhkan sebuah syarikat sdn bhd.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tq en Razali Razman

info yg sangat menarik.:)

Pok Li berkata...

Artikel saudara banyak membantu mengenal selok belok perniagaan dan pelaburan. Tk.

RAHISAM RAMLI berkata...

Salam saudara Razali-post menarik dengan perbandingan kos yang memberi panduan untuk memilih jenis syarikat.