20 Ogos, 2008

Kenaikan Harga Minyak

Susah sendiri atau susahkan anak cucu kita?

Ramai yang marah tentang kenaikan harga minyak yang dibuat baru-baru ini. Kenaikan ini dianggap terlalu besar lebih-lebih lagi kerana Malaysia ialah sebuah negara pengeluar minyak. Umumnya Petronas menjadi sasaran utama kemarahan kerana dianggap mencatatkan keuntungan besar akibat kenaikan harga minyak tetapi tidak menyalurkannya kembali sebagai subsidi.

Saya langsung tidak setuju dengan pandangan majoriti. Satu hari nanti kita akan menjadi negara pengimport minyak. Jika kita yang menggunakan subsidi minyak, anak-anak kita yang merasai kesannya. Kalau harga minyak tidak dinaikkan sekarang, harga tetap terpaksa dinaikkan satu hari nanti, mungkin sepuluh atau dua puluh tahun dari sekarang. Pada masa itu anak-anak kita yang akan merasai kesannya. Kalau kita harga minyak disubsidi tahap penggunaan minyak berada di tahap tinggi, pengguna pula tidak terdorong untuk berjimat, industri tidak terdorong untuk mengambil langkah menggunakan sumber tenaga lain. Sebagai contoh, pada harga sekarang, barulah semua orang tergerak hati nak tukar kepada NGV dan syarikat pengeluar kereta mahu menghasilkan kereta elektrik.

Lagipun kalau Petronas bayar kita subsidi dan bukannya melaburkan wang tersebut ke dalam syarikat atau pelaburan yang boleh menjana keuntungan lestari yang hasil cukainya boleh dinikmati oleh anak-anak kita, maka generasi kita akan meraih manfaatnya sekali, dan wang tersebut akan hangus bersama minyak yang dibakar setiap kali kita menggunakan minyak. Anak cucu kita tidak akan merasai sesenpun wang tersebut.

Pendapat saya begitu jauh daripada majoriti. Naikkan harga minyak kepada harga pasaran, walaupun perit. Kalau nak protes, kita boleh protes mengapa Kerajaan tak sediakan pengangkutan awam yang baik, mengapa beri monopoli NGV kepada Petronas, apa sebabnya tak sediakan lebih banyak stesen NGV, kenapa tak beri pelepasan cukai kepada kereta hibrid elektrik, kenapa tak galakkan pengeluaran kereta elektrik oleh mana-mana pengeluar dengan memberikan insentif yang sewajarnya. Malah banyak perkara yang tidak diuruskan dengan baik oleh Kerajaan. Tetapi demi kebaikan generasi masa depan, kita TIDAK BOLEH MENERIMA SUBSIDI UNTUK MEMBAKAR HIDROKARBON DI UDARA. Selagi kita menerima subsidi, selagi itulah kita tidak akan mengambil langkah terdesak untuk mengurangkan penggunaan minyak. Minta maaf kerana pendapat saya nyata berbeza daripada sebahagian besar rakyat Malaysia yang sedang marah, tetapi saya tetap dengan pendirian ini.

Tiada ulasan: