21 Ogos, 2008

Gunakan Perisian Percuma

Tak mampu beli perisian mahal? Muat turun perisian percuma.

Kita sebenarnya boleh mendapatkan perisian (software) untuk menjalankan perniagaan secara percuma. Seperti yang diketahui penggunaan perisian cetak rompak adalah salah di sisi undang-undang dan pihak berkuasa banyak membuat serbuan terhadap syarikat yang menggunakan perisian haram. Namun kos perisian tulen adalah mahal, terutamanya jika syarikat anda ada ramai kakitangan. Kita tidak perlu lagi membeli perisian seperti Word, Excel atau PowerPoint untuk semua kakitangan. Ada alternatif percuma yang tidak kurang hebat dalam bentuk OpenOffice. Semua perisian produktiviti pejabat terkandung di dalamnya, dan fail-fail Office boleh dibuka dengan mudah. OpenOffice boleh dimuat turun di www.openoffice.org.

Jika perniagaan anda mempunyai 5 kakitangan, anda boleh membeli mungkin satu perisian MS Office, untuk memenuhi keperluan pelanggan yang menggunakannya dan mahukan formatting yang betul-betul sama bagi dokumen yang perlu dihantar kepada mereka. Bagi kakitangan lain yang tidak berurusan dengan pelanggan, gunakan sahaja OpenOffice yang tidak kurang hebatnya.

Selain itu, jika anda tak mampu membeli Adobe Photoshop, anda boleh mencuba Gimp, satu perisian penyuntungan imej dan gambar yang percuma. Anda boleh taip Gimp Dowload dalam kotak pencarian, dan pilih laman untuk memuat turun perisian tersebut. Malah, jika anda perlu membuat laman web ringkas, dan belum lagi mampu atau perlu membeli Dreamweaver, anda boleh menggunakan program Seamonkey, yang merupakan sebuah browser dan juga penyunting laman web. Untuk mendapatkan perisian percuma lain, layari www.download.com untuk melihat segala pilihan yang ada.

Tiada ulasan: