11 April, 2016

Peluang Kerjaya Tidak Bergantung Kepada Universiti atau Sekolah Anda

Beberapa hari lepas saya terbaca artikel tentang seorang yang telah menyaman pusat pengajian tingginya kerana gagal mendapat kerja sebagai peguam.

Beliau telah mendapat ijazah bidang undang-undang tetapi gagal mendapat kerja walaupun telah menghantar resume lebih seratus kali.

Artikel tersebut boleh dibaca di sini.

Pada pendapat saya tindakan ini adalah kurang bijak. Tugas universiti ialah memberikan ilmu dengan sebaik mungkin. Tanggungjawab anda ialah cuba mendapat kerja.

Jika anda dakwa penyampaian dan silabus universiti kurang baik, mungkin ada logiknya tetapi anda tidak patut menyalahkan pusat pengajian anda jika tidak mendapat kerja.

Malah, walaupun kualiti pengajian yang anda terima kurang baik sekalipun, anda sendiri yang bertanggungjawab terhadap peluang kerjaya anda kerana ilmu boleh diperolehi dari mana-mana.

Dari kaca mata saya, langkah pertama untuk berjaya ialah menghentikan sikap menyalahkan pihak lain, tak kiralah universiti, ekonomi, kerajaan atau sebagainya kerana dengan izin Allah, anda bertanggungjawab terhadap keadaan anda sendiri.
  
Tetapi perkara yang lebih pelik tentang artikel ini ialah beliau sebenarnya ada mendapat tawaran kerja tetapi menolak kerana dikatakan gajinya lebih rendah daripada gaji dalam pekerjaan di luar bidang guaman yang boleh diperolehinya.

Bukankan lebih baik timba pengalaman dulu walaupun pada gaji lebih rendah untuk dapat pengalaman supaya lebih senang dapat kerja selepas sudah ada pengalaman?

Tiada ulasan: