07 Julai, 2014

Membuat Penilaian Pantas Cadangan Saham Rakan, Pakar, Penganalisis atau Broker Anda

Sentiasa bersikap terbuka untuk menerima cadangan saham tetapi
pastikan anda membuat analisis sendiri sebelum membeli


Pada pendapat saya, mendengar cadangan saham daripada pihak lain, tidak kiralah sama ada pakar saham di FB, pengulas di akhbar, penganalisis syarikat, broker saham atau rakan-rakan anda, adalah sesuatu yang wajar dilakukan.

Jika kita bekerja bersendirian, agak sukar untuk follow dan menilai semua saham yang ada. Saya sendiri juga pernah membaca dan mendengar nasihat daripada beberapa pakar dan rakan FB dan berjaya meraih untung daripadanya.

Walau apa pun, bukan semua cadangan akan membuahkan hasil, justeru anda perlu membuat penilaian sendiri dan bertanggungjawab terhadap keputusan anda. Jangan salahkan pakar tersebut jika tersilap kerana tiada sesiapa yang memaksa anda membeli.

Dari segi fundamental berikut ialah ukuran yang saya gunakan untuk membuat penilaian pantas sama ada saham tersebut patut diberi perhatian lanjut. Saya akan pertimbangkan jika dua daripada kriteria dipenuhi. Lebih banyak kriteria yang dipenuhi, lebih tinggi kebarangkalian saya membuat penyelidikan lanjut.

Berikut adalah kriteria yang saya gunakan secara peribadi:
  1. Nisbah Harga Pendapatan (P/E Ratio) < 10 (Syarikat Modal Kecil dan Sederhana) PE < 15 (Syarikat Bermodal Besar)
  2. Nisbah Harga/Aset Bersih (P/B Ratio) < 1. Ini bermakna harga saham lebih rendah daripada nilai aset bersih syarikat
  3. Pulangan Atas Ekuiti (ROE) > 10%. Pulangan atas ekuiti pemegang saham yang memuaskan lazimnya melebihi 10%.
  4. Nisbah hutang ekuiti (D/E Ratio) < 0.25. Ini bermakna tahap modal hutang yang digunakan syarikat adalah tidak begitu tinggi.
  5. Pulangan Dividen (Div. Yield > 3%). Tahap pulangan dividen ini boleh dikatakan memuaskan.
Sekiranya saya dapati syarikat memenuhi dua kriteria, saya akan mempertimbangkan untuk membuat penyiasatan lebih lanjut terhadap syarikat dengan membelek laporan tahunan, suku tahunan serta aliran tunai syarikat dengan lebih teliti.

Bukan semua kriteria di atas adalah sama. Saya memberi lebih penekanan terhadap P/E dan ROE kerana ia berkaitan dengan untung dan bagi saya keuntungan ialah penentu utama harga sesuatu syarikat.

Saya ingin tekankan bahawa anda tidak perlu mengikut kriteria yang saya tetapkan. Selepas menimba cukup  ilmu, anda boleh tetapkan kriteria sendiri. Sebagai contoh, kriteria hutang yang saya tetapkan agak ketat, mungkin sesetengah pihak lain boleh menerima nsibah D/E sehingga 0.5 atau lebih tinggi.

Selain itu, ada sesetengah syarikat yang sedang berkembang pesat tidak membayar dividen, jadi anda perlu sesuaikan penilaian anda mengikut keadaan.

Tetapi satu perkara penting yang harus diingat apabila membuat penilaian lanjut ialah keuntungan masa depan. Walaupun jika semua kriteria di atas dipenuhi, selepas penyiasatan lanjut didapati bahawa syarikat tersebut tiada potensi untuk meningkatkan keuntungan dalam tempoh terdekat atau jangka panjang, maka lebih baik untuk abaikan sahaja saham tersebut melainkan ia terlalu undervalued.

Walau apa pun, kriteria di atas hanyalah langkah pertama, pastikan anda membuat penyelidikan lanjut terhadap syarikat sebelum membeli.

Nota:  Bagi mereka yang baru dan tidak faham nisbah yang saya nyatakan di atas, boleh baca artikel lama saya mengenai pelaburan dan penyelidikan saham dalam blog ini, atau mendapatkan e-book Panduan Asas Saham (Peringkat Asas) atau buku Panduan Bijak Melabur.


Tiada ulasan: