15 Disember, 2010

Mengira Pulangan Permulaan dan Unjuran

Terbalikkan kiraan P/E untuk mendapatkan kadar pulangan

Nisbah P/E atau P/E Ratio ialah nisbah terkenal yang sering menjadi salah satu kayu pengukur bagi pelabur sebelum membeli sesuatu saham. P/E dikira dengan membahagikan harga dengan pendapatan sesaham.

Sebagai contoh, kita ambil harga semasa dan pendapatan sesaham (EPS) tahun terdahulu dan EPS unjuran  bagi Ajiya Berhad:

Harga Semasa: 2.02
EPS: 2009:  31.84 sen 
EPS Unjuran 2010:  30.00 sen

Nisbah P/E Sejarah (Historical P/E) --  RM2.02/32 sen  =  6.3
Nsibah P/E Unjuran (Forward P/E)  -- RM2.02/30 sen   = 6.7

Tetapi kita boleh terbalikkan pengiraan untuk mendapatkan kadar pulangan

Pulangan Permulaan 2009 (Initial Rate Of Return) -- 32 sen/RM2.02 = 15.84%
Pulangan Unjuran 2010 (Projected Rate of Return) -- 30 sen/RM2.02 = 14.85%

Ini bermakna jika kita membeli Ajiya pada harga semasa, itulah kadar pulangan permulaan dan juga kadar pulangan unjuran bagi saham Ajiya kepada kita, berasaskan harga yang kita beli.  Lebih mahal harga kita beli, lebih rendah kadar pulangan yang diterima, manakala lebih murah harga yang kita beli, lebih tinggi kadar pulangan yang diterima.

Memang benar bahawa secara teknikalnya, kita hanya menerima dividen sahaja dan bukan semua pulangan yang dijana oleh syarikat. Namun begitu untung tertahan yang disimpan oleh syarikat lazimnya akan meningkatkan sama ada:

1.  Nilai aset bersih syarikat
2.  Keupayaan syarikat menjana untung lebih tinggi pada tahun depan

atau kedua-duanya sekali.

Jadi sebab itulah menurut kaedah yang digunakan oleh Warren Buffet, kita boleh mengira pendapatan sesaham dan bukan sahaja dividen sebagai pulangan yang diterima.  Namun andaian tidak boleh diguna pakai sekiranya sekiranya untung tertahan digunakan untuk
  1. Melakukan perbelanjaan modal besar yang bukan untuk menambah keutungan, tetapi hanya mengekalkan keuntungan syarikat;
  2. Disimpan dalam bank dan pulangannya begitu rendah sehingga lebih rendah daripada kadar pulangan daripada operasi syarikat;
  3. Disalah gunakan sehingga tidak membawa faedah dari segi peningkatan aset atau keupayaan menjana untung tambahan.
Secara ringkasnya, jika P/E adalah 5, kadar pulangan adalah 20%,  P/E adalah 10, bermakna kadar pulangan ialah 10% manakala jika P/E adalah 20, maka kadar pulangan adalah 5%.

Pengiraan ini adalah satu cara untuk melihat kadar pulangan awal yang anda perolehi daripada pelaburan anda.  Contohnya, jika kadar pulangan awal anda ialah 10% dan syarikat diunjurkan akan terus meningkatkan untung pada tahun-tahun akan datang, ini bermakna anda telah membeli pada harga yang agak menarik.

Walaupun, pada asasnya P/E dan P/E terbalik menilai perkara yang sama dari perspektif berbeza, pada pendapat saya pengiraan P/E terbalik ini memberikan gambaran lebih jelas kepada pelabur tentang nilai yang mereka perolehi daripada pelaburan mereka.

Tiada ulasan: