22 Disember, 2010

Dana Kos Rendah Prestasi Hebat

Menjimatkan kos tetapi maksimumkan pulangan

Semasa melayari laman web fundsupermart.com, saya terbaca tentang dana-dana yang ditawarkan pada yuran jualan terdiskaun hanya 1%.  Memang bukan kesilapan taip, anda boleh beli dana dengan kos1% sahaja, menerusi tawaran istimewa yang dibuat di laman tersebut.  Biasanya caj 2% dikenakan.






Dana tersebut ialah Kenanga Syariah Growth Fund dan Pru Dana Al-Ilham yang masing-masing mencatatkan pulangan sebanyak 116% dan 105% untuk tempoh 5 tahun!

Kenanga Syariah Growth Fund

Dana ini merupakan sebuah dana ekuiti agresif yang memberikan pulangan yang cemerlang setakat ini dan jauh mengatasi indeks syariah penanda arasnya.  Antara saham pegangannya yang membawa keuntungan besar termasuk Faber Group, QL Resources, KFC, Kossan Rubber dan KPJ Healthcare.

Prestasi pulangan dana adalah seperti berikut:

1 thn  2 thn  3 thn   5 thn
31%   69%  29%   116%

PruDana Al-Ilham

Dana ini merupakan dana pertumbuhan agresif yang juga memberikan pulangan yang tinggi dan telah mengatasi indeks penanda arasnya.  Pegangan yang agak besar saham dalam sektor perladangan membolehkannya mengambil kesempatan daripada kenaikan harga komoditi kebelakangan ini.

Prestasi pulangan dana adalah seperti berikut:

1 thn  2 thn  3 thn   5 thn
21%   70%  13%   105%

Apabila membandingkan dengan dana yang dijual oleh ejen unit amanah dengan yuran 5%, kita perlu ambil kira 4% ini dalam pulangan keseluruhan. Ini bermakna dana yang dijual ejen perlu mengatasi dana ini sebanyak 4% supaya pelabur mendapat pulangan yang sama

Perkara yang ingin ditekankan di sini ialah jangan hadkan pembelian anda kepada satu saluran sahaja hanya kerana anda selesa dengan saluran tersebut.  Perlu diingat bahawa perbezaan kos dalam keadaan biasa ialah 3% dan jika ada tawaran sebegini, perbezaannya ialah 4%.

Jika anda melabur RM10,000 anda jimat RM300 - RM400, sedangkan ada dana kos jualan rendah ini yang mencatatkan prestasi sama hebat (atau lebih cemerlang) berbanding dana-dana mahal yang biasa anda beli daripada saluran lazim.

Ramai yang sudah biasa dengan 'online trading' saham, mungkin sudah tiba masanya untuk turut mempertimbangkan pembelian unit amanah secara online sebagai saluran alternatif.

Nota:  Prestasi masa lepas bukan petunjuk prestasi masa depan.  Tiada jaminan bahawa pengurus kedua-dua dana ini boleh terus mencatatkan prestasi cemerlang seperti yang dicatatkan pada 5 tahun lalu.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

visit http://www.tropicalroofing.sto.my/
for metal deck roofing, polycarbonate sheet, insulated metal panel and home improvement.