19 Disember, 2010

Apex Healthcare: Pegangan Jangka Panjang

Saham sudah naik lebih dua kali ganda tetapi masih berpotensi



Bagi mereka yang berminat dalam saham yang dipegang untuk jangka panjang, pada pendapat saya Apex Healthcare ialah calon yang agak mantap.

Apex Healthcare ialah sebuah syarikat yang terutamanya terlibat dalam pengilangan, pemasaran dan pengedaran produk farmaseutikal di Malaysia dan Singapura. Syarikat mengilang ubat yang sudah habis tempoh patennya, selain mengedarkan beberapa jenama ubat yang terkenal (llihat laman web syarikat

Untuk tahun kewangan 2010, syarikat ini telah mencatatkan Pendapatan Sesaham (EPS) 21 sen sehingga suku ketiga dan berasaskan prestasi tersebut, diunjurkan mencatat EPS 28 sen untuk seluruh tahun.  Pada harga saham purata minggu lepas RM2.60, Apex Healthcare mempunyai P/E 9.3.  Manakala E/P atau pulangan unjuran pada harga tersebut ialah 0.28/2.60 = 10.77%.

Antara kekuatan Apex termasuk:
  1. Rekod keuntungan 10 tahun yang mantap (klik untuk laporan tahunan)
  2. Pengurusan yang cekap
  3. Hutang jangka panjang yang rendah.
  4. Aliran tunai yang kukuh
  5. Perniagaan yang agak kalis kemelesetan (kalau ekonomi gawat pun orang kena makan ubat)
Berikut adalah carta Apex Healthcare

Dipetik daripda Bursa Station


Kita dapat lihat bahawa harganya telah naik dengan mendadak dalam tempoh setahun setengah lepas, tetapi kenaikan ini ada asasnya kerana keuntungan telah meningkat dengan begitu ketara.  Berikut adalah rekod keuntungannya (EPS) dalam tempoh 5 tahun lepas (sen):

2005  2006  2007  2008 2009
16.0 | 16.5 | 20.1 | 19.7 | 29.5 

Aset ketara bersih (NTA) buat masa ini ialah RM1.81. Pada tahun ini, seperti yang saya nyatakan, EPS diunjurkan 28 sen.  Tetapi tahap ini selepas mengambil kira terbitan bonus 1 untuk 4 yang telah dilaksanakan tahun ini, yang menambah bilangan saham syarikat.  Jika pengiraan dibuat berasaskan bilangan saham tahun lepas, EPS adalah kira-kira 20% lebih tinggi.  Dividen yang dibayar tahun lepas ialah 7 sen sesaham.

Pendek kata, syarikat dijangka mencatatkan prestasi sangat baik pada 2010. Memang  kita tidak mungkin melihat kenaikan mendadak yang sama seperti yang kita lihat dalam tempoh setahun setengah lepas tetapi jika prestasi mantap ini diteruskan, syarikat berpotensi menambahkan lagi keuntungan dan seterusnya menaikkan harga saham.

Tetapi kita juga perlu sentiasa berwaspada tentang keadaan ekonomi umum dan sama ada suasana ekonomi akan membolehkan syarikat untuk menambah keuntungan pada tahun depan.  Justeru, pelabur boleh mengambil pendekatan tunggu dan lihat untuk mendapatkan saham ini pada harga yang lebih murah sekiranya meramalkan indeks komposit akan mengalami penurunan sedikit daripada tahap tinggi sekarang atau  mendapatkannya sekarang jika meramalkan syarikat akan terus menambah untung pada tahun depan.

Walau apa pun, buat penilaian sendiri terlebih dahulu sebelum menentukan sama ada syarikat sesuai dimasukkan dalam portfolio anda.

Tiada ulasan: