02 November, 2008

Bukan Senang Kutip Hutang

Perlu diplomatik tetapi tegas bila kutip hutang

Sekiranya anda memberikan kemudahan kredit kepada pelanggan anda, saya pasti anda sedar betapa susahnya mengutip hutang daripada sesetengah pelanggan. Malah dalam keadaan gawat seperti ini, biasanya bilangan hari hutang tidak dijelaskan semakin bertambah, kerana pelanggan kita pun mengalami masalah mengutip hutang daripada pelanggan mereka.

Sebenarnya apabila sudah lama berniaga, kita boleh 'baca' sama ada seseorang penghutang itu ikhlas atau tidak. Ada sesetengah itu sengaja melengah-lengahkan bayaran walaupun mereka ada duit. Sesetengah yang lain pula memang 'confirm' tak ada duit dan memerlukan masa untuk membayar. Perkara paling penting ialah keikhlasan.

Jika pelanggan terus terang dan berkata mereka tak ada duit dan memerlukan masa untuk membayar, saya tak ada masalah langsung. Saya tetap terima kerja daripada mereka. Jika kita tolong orang semasa mereka susah, nanti mereka akan tolong kita apabila kita terdesak. Tetapi yang tak sedap ialah pelanggan yang memberikan seribu satu alasan, bukan sekali tetapi berulang-ulang kali. Mungkin pelanggan ini perlu dinilai semula kemudahan kredit yang diberikan kepada mereka.

Bagi sesetengah perniagaan, kemudahan kredit tetap perlu diberikan kepada pelanggan. Kalau tidak, mungkin tiada siapa yang akan berniaga dengan kita. Apabila kutip hutang pun perlu diplomatik lebih-lebih lagi jika pelanggan tersebut penting untuk kita. Walaupun begitu, kita perlu sentiasa berwaspada. Apa gunanya meraih hasil atau 'revenue' yang tinggi sekiranya 10% daripada hasil tersebut tidak dapat dikutip.

Justeru, apabila menilai pelanggan, saya tidak melihat sama ada syarikat itu besar atau kecil, yang penting ialah cara mereka berurusan dengan kita dalam beberapa urus niaga pertama. Kalau sejak dari mula lagi sudah menimbulkan masalah, lebih baik lupakan pelanggan ini atau minta mereka berurusan secara tunai. Keupayaan mengutip hutang amat penting dan perlu diberi perhatian, kerana ada segelintir syarikat yang muflis disebabkan gagal mengutip hutang besar.

1 ulasan:

CheeWee berkata...

Sebagai insentif atau utk tidak menggalakkan kredit, beri diskaun kepada pelanggan jika bayaran secara tunai! Satu lagi, tiada perkhidmatan baru selai hutang perkhidmatan terlebih dahulu tidak dijelaskan (tiada 'snowball effect')