04 Oktober, 2008

Skim Cepat Kaya Kembali

Skim Cepat Kaya pasti kembali dalam bentuk berbeza;
Berwaspada terhadap peluang meraih habuan lumayan


Nampaknya skim cepat kaya yang memuncak pada tahun lepas kembali dalam bentuk berbeza. Seperti biasa, pulangan lumayan tetap akan ditawarkan, katakan 30% atau 40%, yang akan diperolehi untuk tempoh dua atau tiga bulan.

Pertamanya, kita perlu sedar bahawa pelaburan yang menjanjikan pulangan tetap seperti ini adalah haram kerana mempunyai unsur riba. Kedua, saya tak tahu pelaburan jenis apa yang boleh memberikan pulangan setinggi ini dalam tempoh yang begitu singkat. Warren Buffet yang merupakan pelabur tersohor di dunia pun mencatatkan pulangan lebih kurang 21% setahun. George Soros pun sepanjang tempoh penglibatannya dalam spekulasi dan dagangan hanya mencatat 31% setahun. Namun begitu beliau ada mencatatkan kerugian di akhir kariernya sebagai pengurus dana lindung nilai.

Faktor yang biasanya menarik pelabur ialah pada peringkat awal, penganjur skim ini akan membayar pulangan yang dijanjikan. Perkara ini akan diteruskan sehingga beberapa tahun selagi dana baru boleh dikumpulkan. Dalam variasi terbaru skim cepat kaya, penganjur mendakwa mereka dapat untung menerusi opsyen saham pekerja yang tidak dilaksanakan, pelaburan pulangan tinggi (high-yield investment) atau menerusi private placement (tawaran persendirian).

Pada hakikatnya, kita perlu bertanya, adakah orang yang menjual opsyen saham atau membuat placement ini begitu cetek pengetahuannya sehingga memberikan anda peluang untuk meraih 40%? Tak mungkin. Malah kalau ada untung 20% pun, sudah tentu ramai pihak berlumba-lumba untuk melibatkan diri dalam proses tersebut. Jadi alasan yang diberi tak masuk akal. Skim akan runtuh hanya apabila piramid tidak boleh ditampung lagi dan tiada dana baru yang boleh diperolehi, atau jika pelaburan risiko tinggi pihak penganjur mengalami kerugian. Tiada pelaburan yang boleh untung selama-lamanya dan menjamin keuntungan setiap masa.

Perkara yang menghairankan ialah pihak yang menjadi mangsa skim seperti ini bukan calang-calang orang, cuma kes selalunya dirahsiakan untuk menutup malu. Sikap tamak akan merugikan kita. Sentiasa ingat bahawa tidak ada pelaburan yang boleh menjamin keuntungan lumayan tetap. Jika pelaburan menjanjikan pulangan lumayan yang terjamin dalam tempoh yang singkat, kemungkinan besar skim ini adalah skim cepat kaya. Pelabur harus berwaspada.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ya fahmi setuju skali ngan info ni tq...:)