24 Oktober, 2008

Bukan Senang Melayan Pelanggan

Perkhidmatan Pelanggan Penting Untuk Menjamin Kejayaan

"The customer is always right". Inilah ungkapan atau nasihat yang sering kita dengar tentang cara melayan pelanggan. Tetapi selepas menguruskan perniagaan sendiri selama 10 tahun, saya dapati ungkapan ini memang kurang tepat, tetapi kita tetap perlu menahan ego kita semata-mata untuk kemajuan perniagaan.

Sekiranya anda sudah lama bekecimpung dalam dunia perniagaan, sama ada besar atau perniagaan kecil , anda sudah tentu tahu betapa susah melayan kerenah pelanggan. Tidak kiralah sama ada dari segi produk atau perkhidmatan yang diberikan atau mengutip hutang, kita perlu sentiasa melayan pelanggan dengan baik dan bersopan, walaupun jika anda tidak setuju atau kurang senang dengan sikap mereka.

Ini kerana pelanggan yang sudah ada di dalam tangan kita adalah jauh lebih berharga daripada prospek 'di luar sana' yang belum tentu kita perolehi. Sekiranya produk atau perkhidmatan anda boleh dibeli atau digunakan secara berulang, maka layanan yang baik kepada pelanggan menjadi semakin penting.

Pada peringkat awal perniagaan, saya tidak begitu kisah sangat tentang perkara ini. Kalau saya rasa pelanggan salah, saya beritahu terus-terang dan kadangkala perbualan bertukar menjadi perdebatan hangat. Akhirnya pelanggan marah, saya pun marah, dan tiada siapa menang.

Namun, kini setiap kali kalau saya tak setuju dengan pelanggan, saya cuba sedaya-upaya untuk mengelakkan diri untuk bercakap secara 'direct' dan cuba bersikap lebih diplomatik (memang susah nak diamalkan). Saya akan tanya diri sendiri, nak majukan perniagaan atau nak buktikan kehebatan sendiri? Siapa tahu, mungkin kita yang salah dan pelanggan yang betul.

Jadi lebih baik beri muka kepada pelanggan. Pelanggan sudah membayar untuk produk atau perkhidmatan dan mereka akan menilai produk tersebut dang juga layanan yang diberikan selepas jualan. Dalam dunia yang semakin kompetitif hari ini, jika mereka tak puas hati sahaja, mereka boleh pergi kepada pesaing.

Justeru bukan senang melayan pelanggan. Tetapi kejayaan perniagaan bergantung sepenuhnya kepada keupayaan kita mengekalkan pelanggan dan meyakinkan mereka untuk setia bersama kita.

1 ulasan:

Pok Li berkata...

Salam Razali - saya sebagai pengguna selalu melihat kepada layanan dan perkhidmatan. Kerapkali perkhidmatan baik tetapi 'layanan' macam acuh tak acuh'. Ada juga layanan '1st class' tetapi perkhidmatannya menyakitkan hati. Jika kedua-dua perkara ini digabungkan secara efektif, saya fikir pelanggan akan terus setia.