25 September, 2008

Mengintai Peluang Pasaran

Semakin Banyak Saham Boleh Dibeli Pada Harga Berpatutan

Apabila indeks komposit mencecah tahap 1,300 dan seterusnya 1,400 mata awal tahun ini, ramai yang berlumba-lumba membeli saham, sedangkan kebanyakan saham diperdagangkan pada harga yang agak tinggi. Tetapi krisis kewangan dunia dan masalah politik Malaysia telah menyebabkan kejatuhan indeks ke tahap 1,000 mata. Kini lebih banyak saham yang diperdagangkan pada harga yang sangat berpatutan. Yang hairannya tidak ramai orang yang mahu membeli.

Inilah lumrah peserta pasaran. Ramai pelabur melabur dalam jangka pendek. Analisis yang dibuat juga menjurus kepada analisis teknikal, bukannya analisis asas (fundamental analysis). Satu lagi perkara ialah ramai orang kini dalam keadaan bimbang. Dalam situasi tidak menentu ini, pelbagai perkara boleh berlaku, jadi mereka takut kalau saham akan jatuh lagi. Tetapi keadaan tidak seburuk yang disangka. Walaupun keadaan politik bercelaru, asas ekonomi kita sebenarnya kukuh dan kita tidak begitu terasa tempias krisis kewangan sedunia.

Keuntungan paling besar biasanya dicapai apabila membeli dalam keadaan gawat. Siapa yang berani menempuh ketidakpastian boleh meraih manfaatnya. Tetapi mereka juga berpotensi rugi dalam jangka pendek sekiranya saham jatuh lagi akibat perkembangan kewangan dunia dan juga keadaan politik semasa. Pada pendapat saya, pelabur yang berani melawan arus akan meraih untung yang lumayan.

Tiada ulasan: