21 September, 2008

Krisis Kewangan Sedunia

Institusi Tersohor Jatuh Seperti Domino
Institusi Perbankan Islam Tidak Terjejas


Baru-baru ini, berita tentang kegagalan Lehman Brothers dan Meryll Lynch menggemparkan dunia. Ini disusuli pula dengan berita Kerajaan AS mengambil alih AIG, sebuah syarikat insurans gergasi dunia. Langkah tersebut merupakan pengambilalihan kedua selepas Kerajaan AS menyelamatkan Freddie Mac dan Fannie Mae yang merupakan institusi pemberi pinjaman perumahan di AS. Punca asas segala kegagalan ini ialah masalah pinjaman perumahan berkualiti rendah atau subprime mortgage. Tetapi cuba bayangkan, mengapa krisis ini menjadi begitu teruk sehingga menular kepada syarikat yang sepatutnya tiada kena mengena dengan pinjaman perumahan.

Puncanya ialah sesuatu yang dinamakan 'securitization' dan juga instrumen derivatif lain, termasuk 'credit default swaps'. Selepas pemberi pinjaman memberi pinjaman perumahan, portfolio pinjaman perumahan yang mereka ada akan disekuritikan (securitized), iaitu dipakejkan dan dijual kepada pihak lain. Jadi pihak lain ini juga terdedah secara tidak langsung kepada risiko pinjaman tadi. Malah, pengsekuritian ini mungkin tidak terhad kepada selapis sahaja, tetapi berlapis-lapis. Semuanya bersandarkan satu aset asal, iaitu rumah. Jika ramai pembeli rumah gagal membayar, institusi pemberi pinjaman akan mengalami masalah, dan mereka pula mengalami masalah membayar kepada institusi ketiga yang membeli portfolio pinjaman daripada mereka dan seterusnya. Sebab itulah krisis ini menular dengan cara yang begitu berleluasa.

Sementara AIG pula mengalami masalah kerana melibatkan diri dalam kredit default swaps, iaitu instrumen derivatif kompleks yang berkaitan dengan kegagalan kredit. Justeru, masalah instrumen berlapis-lapis yang membawa keuntungan lumayan pada masa ekonomi pesat, membawa masalah besar dan menjatuhkan institusi kewangan secara domino apabila berlaku kegawatan.

Institusi perbankan Islam pula tidak terjejas kerana segala urus niaga perlu berasaskan aset nyata dan sebarang instrumen berlapis-lapis yang tidak bersandarkan aset tidak dibenarkan. Selain itu, sebahagian besar daripada derivatif juga tidak patuh syariah, maka bank-bank Islam tidak melibatkan diri dalam instrumen kompleks ini yang dikatakan sangat inovatif tetapi akhirnya membawa musibah.

Tiada ulasan: