17 November, 2016

Mengapa Pulangan Anda Tidak Sama Dengan Jadual Dana?

Ada sesetengah pelabur yang sering melihat jadual dana seperti Morningstar tetapi hairan mengapa pulangan yang mereka terima tidak sama dengan yang ditunjukkan dalam jadual.

Pulangan tersebut tidak sama kerana dua sebab utama:

  1. Anda membayar caj jualan, sedangkan pulangan jadual dana tidak mengambil kira caj ini
  2. Anda membeli pada tarikh berbeza daripada tempoh ukuran dalam jadual dana

Untuk menentukan pulangan sebenar yang paling tepat, anda perlu melihat penyata berkala yang diberikan oleh syarikat unit amanah anda.

Disebabkan masa dan harga anda membeli, pulangan anda mungkin lebih tinggi atau lebih rendah daripada pulangan yang ditunjukkan dalam jadual dana.

Nota: Satu lagi faktor perbezaan ialah jika anda menerima dividen dalam bentuk tunai dan tidak melaburkannya semula dengan membeli unit tambahan.


Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.  

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: