19 November, 2012

Ekonomi Malaysia Berkembang 5.2% Pada S312

Permintaan domestik terus tampung kelemahan ekonomi luar negara

Dipacu oleh permintaan domestik yang kukuh, ekonomi Malaysia terus berkembang pada kadar 5.2%, iaitu sedikit lebih perlahan daripada 5.6% pada S2 2012, walaupun menghadapi keadaan ekonomi luar yang tidak menentu.


Prestasi ini mengatasi jangkaan pakar ekonomi yang meramalkan pertumbuhan kurang daripada 5%.  Ternyata ekonomi dipacu oleh kekuatan sektor tempatan, dengan perbelanjaan pengguna dan perbelanjaan terhadap projek ETP terus menjadi tunggak pembangunan.


Permintaan tempatan yang kukuh ini menunjukkan negara kini tidak terlalu bergantung kepada sektor luar, khususnya eksport barangan.  Ini satu petanda baik kerana ekonomi yang seimbang membolehkan negara menampung kelemahan satu sektor dengan yang lain.

Seperti yang dijangka, eksport barangan dan perkhidmatan mengalami kemerosotan disebabkan oleh faktor ekonomi global kurang baik, terutamanya kerana krisis di Eropah.

 
Walaupun prestasi ini mantap dan pertumbuhan ekonomi dijangka mencapai tahap 5% pada akhir tahun, prestasi suku keempat dijangka sedikit lebih lemah terutamanya kerana keadaan luar yang tidak boleh dielakkan.

Malaysia amat bernasib baik kerana sepanjang tahun ini ia terlepas daripada tempias ekonomi global dan berjaya meneruskan pertumbuhan.  Di samping itu, sektor pelancongan kita juga amat mantap dengan kedatangan pelancongan dari pelbagai negara, selain pelancong tempatan.

Walau apa pun, sebagai pelabur, kita perlu berhati-hati pada tahun 2013 kerana situasi di peringkat global agak tidak menentu.  Dua sektor yang sedang mengalami sedikit kemerosotan ialah eksport dan kelapa sawit.  Harga CPO masih menghadapi kelemahan ketara setakat ini.

Secara peribadi, selain daripada melihat syarikat khusus, pelabur juga harus melihat sektor yang boleh cemerlang dalam suasana semasa.  Di samping itu, pelabur juga boleh mengambil kesempatan jika harga saham syarikat yang kukuh jatuh buat sementara waktu disebabkan oleh kelemahan industri.

Nota:  Imej dipetik daripada siaran akhbar Bank Negara Malaysia.

Tiada ulasan: