20 Ogos, 2012

Ekonomi Malaysia Berkembang Lebih 5%

Prestasi kukuh dicatatkan walaupun keadaan global tidak menentu

Nota: Terlebih dahulu, saya mengucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin jika ada salah dan silap tulis sepanjang tahun lepas.

Bank Negara Malaysia (BNM) baru-baru ini mengumumkan bahawa Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia telah berkembang 5.4% pada Suku Kedua tahun ini, mengatasi pertumbuhan sebanyak 4.9% yang dicapai pada Suku Pertama.

Prestasi ini mengesahkan mengapa pasaran saham Malaysia tetapi kukuh walaupun keadaan di Eropah dan beberapa negara lain kurang memberangsangkan.

Berikut adalah prestasi suku tahunan ekonomi Malaysia sejak Suku 1 2010:

Dipetik daripada Laman Web RTT News

Pertumbuhan yang dicatatkan lebih tinggi daripada dijangka dan telah mendorong beberapa penganalisis untuk meningkatkan unjutan bagi seluruh tahun kepada 5%.

Apabila dilihat pecahan sektor pertumbuhan didapati bahawa permintaan domestik meningkat 13.8%, perbelanjaan penggunaan swasta meningkat 8.8% dan perbelanjaan kerajaan pula meningkat sebanyak 9.4 peratus.

Namun begitu, bagi sektor eksport, penghantaran eksport meningkat hanya 2.1% pada suku kedua, yang merupakan petanda keadaan ekonomi global yang kurang sihat.

Data ini menunjukkan bahawa walaupun negara ini adalah sebuah negara yang bergantung kepada eksport, ekonomi tempatan semakin memainkan peranan penting dalam pertumbuhan.  

Walau apa pun, perbelanjaan daripada program transformasi ekonomi serta tunai yang diberikan kepada rakyat dalam bentuk kenaikan gaji awam dan juga kepada golongan miskin juga telah mendorong perbelanjaan penggunaan.

Berasaskan ekonomi tempatan yang kukuh dan ekonomi luar yang kurang baik ini, kita akan tinjau pula prestasi beberapa syarikat pada minggu-minggu akan datang untuk melihat yang mana mendapat manfaat daripada kekuatan ekonomi tempatan dan yang mana terjejas akibat kemelesetan ekonomi luar.

2 ulasan:

Insan Biasa berkata...

first time jenguk blog ni.. memang bagus, harap dpt belajar lebih lagi bab pelaburan saham...

Unknown berkata...

Terima kasih