01 Ogos, 2012

Teruskan Program Pelaburan Bulanan Unit Amanah

Program pelaburan patut diteruskan sama ada pasaran naik atau turun

Sekiranya anda mempunyai program pelaburan bulanan di mana anda membeli dana ekuiti atau dana seimbang setiap bulan menerusi arahan tetap daripada akaun bank, anda patut meneruskan program tidak kira sama ada pasaran saham naik atau turun.

Program seperti ini, yang dinamakan program Dollar Cost Averaging atau Purata Kos Ringgit (lihat posting lain mengenai unit amanah atau rujuk buku saya untuk maklumat lanjut tentang kaedah ini) memang merupakan program yang dirangka supaya pelabur melabur pada harga purata, iaitu kadang-kala tinggi dan kadang-kala rendah.

Dalam jangka panjang, kenaikan harga beransur-ansur akan membolehkan pelabur mendapatkan nilai pelaburan yang tinggi di akhir tempoh pelaburan.

Terdapat risiko jika pelabur membuat keputusan untuk menghentikan atau mengeluarkan pelaburan buat sementara waktu.  Ini kerana jika kita melabur dalam dana ekuiti dan menjual dana kerana meramalkan saham akan jatuh dalam tempoh terdekat, tetapi saham sebaliknya terus naik, ini akan menjejaskan program pelaburan dengan ketara.



Sementara itu jika kita menghentikan pelaburan dalam tempoh kejatuhan pasaran, kita akan rugi kerana tidak membeli unit amanah sedangkan harga pada masa itu murah.

Maka cara paling selamat atau jalan tengah bagi pelabur ialah meneruskan program pelaburan untuk jangka panjang sehinggalah ke tarikh sasaran kita.

Satu lagi pilihan bagi pelabur ialah menukar (switch) dana ekuiti kepada dana yang kurang terdedah kepada ekuiti, jika meramalkan kejatuhan, seperti dana seimbang, dana sukuk atau dana pasaran wang.

Kaedah ini patut digunakan hanya jika anda yakin dengan unjuran anda, kerana jika anda tersilap, dan berlaku kenaikan selanjutnya pasaran saham, anda juga yang tidak dapat memanfaatkan pulangan tersebut, lantas mengganggu program pelaburan anda.

Program pelaburan bulanan ini harus dinilai semula hanya jika prestasi unit amanah anda sentiasa berada di belakang dana-dana lain dalam tempoh beberapa tahun, menunjukkan kelemahan prestasi pengurus dana.  Dalam keadaan ini, barulah anda patut mempertimbangkan untuk menukar kepada dana lain, tetapi bukan untuk keluar sepenuhnya daripada pelaburan.

Hanya dengan pelaburan konsisten, berdisiplin dan berterusan barulah kita dapat mencapai sasaran program pelaburan bulanan kita dengan selamat.

2 ulasan:

Akmal berkata...

Adakah kaedah yang sama boleh diguna pakai untuk pelaburan saham?

Unknown berkata...

Salam Akmal,

Jawapan saya diberikan dalam posting yang terbaru.