06 Julai, 2012

Prestasi Dana Ekuiti Islam Terbaik S12012

Kenanga Syariah Growth masih terus mendahului
Pulangan 8 - 12% sasaran realistik dalam jangka panjang

Berikut adalah prestasi Dana Unit Amanah Ekuiti Islam untuk beberapa selang masa sehingga tanggal 30 Jun 2012.

http://my.morningstar.com/ap/quickrank/default.aspx
Hak cipta Morningstar


Berasaskan jadual prestasi dana unit amanah di atas, Kenanga Syariah Growth terus mendahului untuk tempoh tiga tahun dan lima tahun. Sejak saya mula membuat tinjauan dari masa ke masa dalam blog, dana ini sentiasa berada di tempat teratas.

Saya tidak perlulah mengulas tentang kedudukan semua Dana kerana anda boleh membaca sendiri tetapi perkara yang menarik ialah pulangan yang diberikan oleh dan-dana ini. dalam jangka panjang, iaitu antara tempoh 5 hingga 10 tahun.

Kita dapati bahawa walaupun dalam jangka pendek pulangan terkompaun tahunan lebih 10% boleh dicatatkan dengan mudah jika keadaan pasaran positif, dalam jangka panjang, iaitu antara 5 hingga 10 tahun, pulangan 11% adalah yang tertinggi.  Ini adalah sesuatu yang tidak menghairankan dan normal.

Masalahnya ialah saya ada mendengar dan membaca pakar perancangan kewangan yang menetapkan pulangan 12% sebagai sesuatu yang  'patut' diharapkan daripada unit amanah secara umumnya.  Ini tidak logik kerana kita dana yang terbaik pun sukar melakukannya.  Ini bermakna pemilihan yang betul amat penting.

Sebenarnya pulangan lebih daripada itu, kadang kala sehingga 40%, boleh dicapai tetapi hanya dalam jangka pendek, iaitu untuk tempoh masa tertentu sahaja dan tidak berpanjangan.

Anda juga boleh meraih pulangan lebih tinggi jika timing anda betul, iaitu anda melabur semasa gawat dan menjual apabila unit amanah mencapai tahap tertinggi.  Tetapi hasil kajian penyelidikan mendapati bahawa pakar pelaburan tersohor sekali pun sukar melakukan timing dengan betul.

Justeru, apabila kita membuat ramalan pulangan yang boleh diperolehi dalam jangka panjang untuk dana pelaburan kita, ada baiknya kita menggunakan pulangan antara 8 - 12% sebagai asas untuk membuat pengiraan.

Jadual di atas membuktikan bahawa apabila melabur dalam unit amanah, anda perlu membuat jangkaan yang lebih realistik, melainkan anda sanggup melakukan market timing, yang berpotensi memberikan pulangan yang lebih tinggi, tetapi juga mendedahkan anda kepada risiko dan kos jual beli yang lebih tinggi. 

Menurut John Boggle, seorang tokoh terkenal dalam industri dana amanah, ramai pelabur menerima pulangan kurang memuaskan kerana terlalu kerap menjual beli dana, kerana berpendapat mereka pandai melakukan timing.

Kesimpulannya ialah adalah lebih baik mengurangkan risiko dan membuat jangkaan yang lebih realistik apabila melabur dalam unit amanah.

Tiada ulasan: