22 September, 2010

Unit Amanah: Jangan Labur Wang Anda Sekaligus

Lebih baik bahagikan kepada jumlah kecil dan melabur setiap bulan

Mungkin ada di antara anda yang mempunyai wang tabungan di ASB atau Tabung Haji dan bercadang melabur dalam unit amanah ekuiti (unit amanah yang melabur dalam saham) dalam tempoh terdekat selepas diyakinkan oleh ejen unit amanah atau  kerana berpendapat unit amanah berpotensi memberikan anda pulangan lebih tinggi.

Sekiranya anda ingin berbuat demikian, saya amat mengesyorkan agar anda tidak melaburkan semua wang anda secara sekaligus terutamanya dalam keadaan pasaran semasa yang tinggi, kerana hala pergerakan pasaran seterusnya adalah tidak pasti..


Dipetik daripada Bursa Station

Sebagai contoh jika anda ada RM60,000 untuk dilaburkan, anda boleh bahagikan kepada dua belas bulan (60,000/12 = 5000) dan melabur sebanyak RM5,000 setiap bulan. Kaedah ini adalah lebih selamat untuk memastikan anda tidak rugi besar jika pasaran jatuh. Tetapi kalau pasaran naik, anda  tetap boleh meraih untung.

Jika anda mahu melabur satu jumlah besar sekaligus, masa terbaik ialah di tengah-tengah kegawatan, apabila pasaran berada di tahap terendah.  Namun begitu, pada waktu itu pun sukar untuk membuat ramalan, jadi dalam sebarang keadaan, kaedah memecahkan pelaburan kepada jumlah yang lebih kecil adalah langkah yang bijak.

Ramai di antara kita yang sibuk dengan tugas masing-masing dan tidak ada masa untuk memantau pasaran dan juga prestasi syarikat di pasaran saham. Sebab itulah kita melabur dalam unit amanah, iaitu dengan menyerahkan wang kita kepada pengurus profesional.

Tetapi kita perlu sedar bahawa 'bila' kita melabur membawa perbezaan besar.  Seperti yang dilihat dalam carta, jika anda melabur pada pertengahan 2008, sehingga sekarang anda mungkin hanya pulang modal sahaja, walaupun anda melabur dalam dana yang terbaik.

Sebaliknya jika anda melabur pada pertengahan 2009, anda sekarang sudah untung besar, walaupun dana  anda mencatatkan prestasi sederhana sahaja berbanding dana lain.

Ini kerana bagi unit amanah ekuiti, jika pasaran saham jatuh, sesuatu dana kemungkinan besar akan turut sama jatuh walau betapa hebat pengurus dana dan begitu jika pasaran naik, nilai dana juga akan naik.

Untuk mengelakkan pening kepala menentukan 'timing' terbaik, pecahkan pelaburan kepada jumlah lebih kecil dan melabur secara berkala dalam satu tempoh masa yang agak panjang (sekurang-kurangnya setahun).  Dengan cara ini anda, walaupun anda tidak akan mendapat untung tertinggi, sekurang-kurangnya anda dapat mengurangkan risiko anda.  

Nota:
Ceramah Panduan Pelaburan Unit Amanah
Tempat: MPH MidValley
Tarikh : Ahad, 26 September 2010
Masa : 3.00 - 4.00 petang
Ebook 100 rencana kompilasi blog percuma untuk hadirin.

Tiada ulasan: