23 Disember, 2014

10 + 2 Pengajaran Daripada Jesse Livermore

Seorang spekulator terkenal pada awal abad ke-20 berikan pengajaran yang amat berguna kepada pedagang dan juga pelabur masa kini

Walaupun saya seorang value investor dan bukannya spekulator, saya dapati ada banyak pengajaran yang boleh ditimba dengan melihat cara pedagang saham beroperasi dan bagaimana mereka mencatatkan untung dan mengalami kerugian. Salah seorang daripadanya ialah Jesse Livermore.

Jesse Livermore ialah seorang spekulator terkenal yang telah mencatatkan keuntungan besar pada tahun 1907 dan 1929 dan kemudian kehilangan wang yang dimenanginya dan diisytiharkan muflis pada tahun 1934. Banyak yang boleh dipelajari daripada pengalaman hidupnya.

Buku bertajuk Reminiscences of a Stock Operator yang ditulis oleh wartawan Edwin Lefevre mengisahkan hidup luar biasa dan pengajaran yang ditimba oleh spekulator ini. 



John Maxfield daripada Motley Fool telah menulis satu artikel menarik bertajuk Ten Lessons From a Stock Operator mengenai sepuluh pengajaran daripada buku tersebut.

Saya terjemahkan dan tambah pandangan saya, di samping menyertakan dua lagi pengajaran yang saya dapati amat penting.

1. Musuh utama pelabur ialah diri sendiri. Beliau perlu melawan naluri semula jadinya untuk berjaya.

2.  Melabur dalam pasaran tanpa sebarang ilmu adalah tindakan yang kurang bijak. Pelabur sanggup menghabiskan jumlah besar di pasaran tanpa sebarang pertimbangan berbanding apabila membeli sebuah kereta berharga sederhana.

3. Tidak perlu berdagang pada setiap masa. Kadang kala duduk diam lebih baik.

4. Tiada istilah "wang mudah" di pasaran saham. (Nota: Pada pendapat saya, perkara ini benar bukan sahaja di pasaran saham, tetapi dalam pelbagai usaha niaga atau pekerjaan lain).

5.  Pasaran saham tidak wujud untuk memenuhi keperluan anda. Jangan cuba bermain pasaran untuk membeli kereta atau membiayai pendidikan atau sebagainya. Ramai yang rugi kerananya.

6. Sukar untuk mengelakkan diri daripada dipengaruhi jurujual, 'pakar' atau 'guru' yang mempunyai kemahiran memujuk atau menjual yang baik.

7. Untuk mencatat untung lumayan anda perlu bersabar. Hanya selepas memahami perkara ini barulah wang besar dapat diperolehi.

8. Anda perlu sentiasa menjangkakan sesuatu yang tidak diduga. Tiada siapa yang betul pada setiap masa di pasaran saham.

9. Keupayaan bertindak pantas adalah sama penting seperti membuat keputusan yang tepat.

10. Spekulasi saham jarang membawa keuntungan. Beribu orang yang terlibat dalam spekulasi saham tetapi hanya segelintir sahaja yang untung.

Sementara itu, ada dua pengajaran tambahan yang saya perolehi daripada kisah beliau:

1.  Sekiranya anda telah meraih untung besar daripada saham, keluarkan sebahagian daripadanya untuk disimpan dalam bentuk tunai atau dilaburkan dalam hartanah. Pelbagaikan aset anda agar sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diduga, anda tidak hilang kembali semua untung yang diraih.

2.  Penggunaan margin (hutang) secara agresif boleh menjadikan anda kaya lebih cepat atau muflis lebih cepat.

Nota: 
Saya telah membeli ebook Reminiscences of a Stock Operator dari Google Play pada harga RM6.48. Di Amazon, harganya lebih tinggi untuk edisi Kindle tetapi edisi tersebut dipenuhi dengan ulasan terkini.  Anda juga boleh mendapat versi PDF menerusi Internet kerana kalau tak silap saya, tempoh copyright telah luput, tetapi saya tak dapat memastikan perkara ini dengan tepat.

Tiada ulasan: