04 Mac, 2013

UMS Holdings Mantap Tetapi Diabaikan

EPS 32 sen; Dividen 10 sen; Paras Hutang Rendah; NTA RM3.13

Syarikat Union Motor Supply Holdings telah ditubuhkan pada tahun 1941 dan disenaraikan di Bursa Malaysia pada tahun 1995. Syarikat ini terlibat dalam pengedaran alat transmisi kuasa mekanikal, sistem pengendalian bahan dan alat ganti perindustrian.

Syarikat berkhidmat kepada pelbagai industri termasuk minyak sawit, gula, kuari, simen, getah, balak dan pembuatan.

UMSH baru sahaja menerbitkan laporan tahunan bagi tahun kewangan berakhir 30 September 2012, di mana syarikat mencatatkan pendapatan sesaham sebanyak 32 sen dan telah mengumumkan pembayaran dividen 10 sen.

Sejak sebulan lepas saham ini diperdagangkan di antara harga RM1.85 hingga RM1.95.  Berasaskan harga median RM1.90, maka saham ini memberikan hasil dividen sebanyak 5.25% dan juga mempunyai nisbah harga pendapatan (PE) 6 kali, atau jika kita terbalikkan nisbah ini, kita mendapat pulangan pendapatan atau earnings yield sebanyak 16%.

Malah syarikat juga baru-baru ini mengumumkan keputusan bagi suku pertama berakhir 31 Disember 2012 (bagi tahun kewangan berakhir 30 September 2013).  UMSH telah mencatatkan EPS sebanyak 7.64 sen, lebih tinggi sedikit daripada suku yang sama tahun lepas.

Syarikat mempunyai  paras hutang yang rendah dan berasaskan keputusan suku terakhir, NTA syarikat ialah RM3.13, agak jauh lebih tinggi daripada harga saham.

Berikut adalah pergerakan harga saham UMSH sejak tempoh 5 tahun lepas:

Dipetik daripada Bursa Malaysia

Nota: Abaikan kenaikan mendadak di hujung carta kerana mungkin merupakan kesilapan dagangan.

Rekod Pendapatan Sesaham Untuk Tempoh 5 tahun lepas (sen):

2012    32.3
2011    27.3
2010    21.5
2009    17.2
2008    21.4

Syarikat juga mempunyai paras hutang yang rendah dan berada dalam keadaan tunai bersih positif.  Ini bermakna jika mahu, syarikat boleh menjelaskan semua liabilitinya menggunakan tunai yang dipegang dan masih mempunyai tunai dalam syarikat.

Saham ini adalah saham yang bermodal sangat kecil dan tidak mendapat perhatian langsung daripada pelabur institusi. Malah tidak ada penganalisis yang meninjau saham ini.  Sebab itulah harga sahamnya rendah. Walaupun saham ini tidak banyak diperdagangkan tetapi ada cukup aktiviti dagangan untuk melakukan urusan jual beli jika perlu.

Nota:  Seperti biasa pelabur perlu membuat penilaian sendiri dan ini bukan cadangan untuk membeli sebaliknya merupakan artikel hanya untuk menyampaikan maklumat. Sebagai pendedahan, saya juga memiliki saham ini.

Tiada ulasan: