10 Disember, 2010

Kedudukan Terkini Ekonomi dan Pasaran

Pertumbuhan semakin sederhana tetapi tetap kukuh

Setelah satu setengah bulan tidak update blog dengan artikel berkaitan  saham atau perniagaan kerana berada di luar negara, saya kembali menulis dengan memberikan tinjauan keseluruhan tentang ekonomi dan pasaran.


Pertumbuhan ekonomi Malaysia semakin sederhana pada suku ketiga, iaitu pertumbuhan 5.3% berbanding 8.9% pada suku kedua.  Namun begitu, pasaran saham semakin meningkat dan telah mencecah tahap tertinggi dalam sejarah, iaitu pada paras lebih 1530 mata.

Walaupun pertumbuhan ekonomi semakin rendah, ia tetap dalam keadaan positif yang kukuh.  Mungkin pertumbuhan berada di bawah trend untuk tempoh dua suku akan datang tetapi tidak mungkin berlaku kemelesetan, walaupun terdapat krisis yang agak besar beberapa negara Eropah.

KDNK Malaysia telah kembali ke tahap lebih kurang normal, selepas pertumbuhan yang agak besar pada awal 2010 yang menyusuli kemelesetan pada 2008/2009.  Penyederhanaan ini satu perkara biasa selepas 'rebound' kukuh selepas gawat.

Walaupun pasaran saham telah mencecah paras yang tertinggi, ia turun sedikit tempoh hari disebabkan kebimbangan tentang krisis di Eropah.

Dari segi ramalan Research House, banyak juga yang berpendapat bahawa pasaran Malaysia akan mencecah tahap lebih !,600 pada tahun depan.

Di peringkat syarikat, saya dapati keputusan suku ketiga banyak syarikat masih kukuh dan menguntungkan tetapi pada tahap yang lebih sederhana berbanding pada separuh pertama tahun, melainkan syarikat berasaskan komoditi.

Dalam keadaan semasa, pemilihan saham amat penting berbanding setahun lepas kerana pada waktu itu, kebanyakan saham yang kita pilih pasti akan naik, sedangkan dalam keadaan semasa, peningkatkan mungkin hanya diihat di kalangan syarikat yang:

1. Mencatat untung tinggi.
2.  Ada berita 'corporate exercise' atau penggabungan dan pemerolehan
3.  Mendapat kontrak besar
4.  Harga outputnya naik disebabkan bekalan dan permintaan pasaran

Risiko

Walau apa pun, kita perlu sentiasa prihatin terhadap risiko terhadap ekonomi dan pasaran terutamanya kerana pasaran berada hampir di paras 'all time high'.

Risiko kepada ekonomi termasuk
1. Kemungkinan krisis di Eropah semakin menular.
2. Kehilangan keyakinan menyebabkan wang hangat yang sibuk memasuki Asia mula keluar
3. Pecahnya ''bubble' dalam pasaran hartanah Asia yang masih hangat disebabkan faedah rendah

Rata-rata ramai pakar dan peserta pasaran agak 'bullish' atau positif bahawa pasaran akan terus naik. Bagaimanapun secara peribadi, saya tetap berhati-hati dan sentiasa berwaspada terhadap risiko yang wujud.

Walau apa pun, pada pendapat saya dalam keadaan semasa, pemilihan saham yang betul adalah tersangat penting.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terima kasih dengan ulasan tuan tentang keadaan semasa ekonomi yang pasti mempengaruhi keaktifan tahap pelaburan saya dalam pasaran saham untuk sukuan keempat tahun ini..