14 November, 2010

Perhimpunan Agung Umat Islam

Dedahkan jurang ekonomi negara-negara miskin

Hari Raya Haji telah hampir tiba dan hampir 5 juta umat Islam akan menunaikan Haji di Tanah Suci Mekah.

Salah satu rukun Haji ialah wukuf di Padang Arafah dan pada waktu itu adalah satu-satunya masa di mana kita tidak boleh membezakan taraf, status atau harta-kekayaan seseorang.  Semunya memakai ihram dan tiada perbezaannya.

Namun begitu tempoh sebelum dan selepas Haji dan juga keadaan penginapan di Mekah, Arafah dan Mina menunjukkan betapa tertinggalnya ekonomi sesetengah negara Islam.

Kita tidak dapat nafikan bahawa banyak penduduk negara Islam adalah agak miskin malangnya tumpuan jarang diberikan tentang usaha menaikkan taraf ekonomi ummah.


Di sini perbezaannya jelas. Mereka yang datang dari negara miskin duduk jauh dari Masjidil Haram dan mungkin tinggal di penginapan kurang baik. Justeru mereka terpaksa menunggu di sekitar Masjidil Haram dan makan dan tidur di sana. Malah ada yang tidur malam pun di Masjid

Status dan kekayaan juga diutamakan di perkhemahan di Arafah dan Mina.  Ada yang duduk dalam kemudahan bertaraf tinggi.  Lebih baik pakej yang dipilih, lebih selesa penginapan. Malah, ada sesetengah jemaah memang tidak berkhemah dan berulang-alik ke Mekah dari Mina.

Sementara itu satu lagi perkara ialah kos menunaikan Haji. Di negara jiran kita, kos menunaikan Haji adalah antara yang termahal dan sama seperti pakej di Malaysia, tetapi lokasi mereka duduk adalah satu hingga dua kilometer dari sini.

Justeru kita dari Malaysia perlu bersyukur kerana kemudahan yang ada dan jika dibandingkan dengan jemaah lain.  Apabila sebut saja dari Malaysia kepada jemaah negara lain, ramai yang memuji.

Satu lagi perkara yang membelenggu umat Islam dunia ialah gejala rasuah. Fenomena ini adalah kekangan besar kepada pembangunan ekonomi Islam. Dalam satu artikel blognya, Dr Mohd Asri ada membandingkan Mesir dengan China dan tertanya bagaimana sebuah negara Islam mempunyai gejala ini yang berleluasa dan tahap pembangunan yang kurang baik sedangkan China, boleh pesat membangun.

Bukankah patut negara Islam paling kurang gejala rasuah kerana perbuatan itu berdosa? Sukar untuk mengupas paradoks ini dan mungkin gejala inilah yang mengekang pembangunan beberapa negara besar yang mempunyai ramai umat Islam, menyebabkan pendudukanya sentiasa terperangkap dalam kitaran kemiskinan.

Tiada ulasan: