13 Ogos, 2010

Manfaatkan Puasa, Jauhkan Keinginan Berbelanja

Elakkan makan dan berbelanja berlebihan di bulan mulia ini

Pada bulan Ramadan ini, ada banyak blog agama yang menyentuh dengan tentang cara mendapat pahala maksimum dan mengurangkan dosa di bulan Ramadan, termasuklah blog Ustaz Zaharuddin.

Selain daripada dari manfaat di akhirat, saya pula ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan diri saya tentang isu dunia bulan puasa dan Hari Raya, iaitu dari segi kewangan dan fizikal.

Pertama sekali saya mengingatkan diri saya untuk cuba mengelakkan buffet Ramadan melainkan kalau ada majlis yang perlu dihadiri.

Puasa ialah peluang untuk membersihkan perut kita daripada segala toksin dan makan berlebihan sepanjang tahun. Jika kita terlalu melayan makanan yang dihidangkan semasa berbuka, sudah tentulah manfaat tersebut tidak diperolehi.

Saya biasa juga makan buffet pada tahun-tahun sebelum ini dan mendapati kita terdorong untuk makan banyak sehingga rasa malas dan perut terlalu kenyang. Ini sudah tentulah memadamkan segala faedah berpuasa jika dilakukan terlalu kerap.

Selain itu, harga buffet dah naik melambung, seiring dengan sambutan yang diterima. Ini bukan salah hotel atau restoran kerana mereka ada permintaan dan selagi permintaan tinggi, harga boleh dinaikkan.

Rasanya banyak alternatif lain seperti beli dari geri Ramadan, makan di restoran secara pesanan atau berbuka di masjid (dan sambil itu sedekahkan sikit wang).

Kedua saya mengingatkan diri saya untuk tidak berbelanja secara berlebihan pada bulan ini. Saya ada lihat pelbagai 'tawaran' sempena Raya, ada yang mengajak kita membeli kereta baru (dengan hutang), membeli perabot baru (dengan hutang) dan membeli langsir dan permaidani baru (dengan hutang).

Malah ada iklan yang mengajak kita untuk mendapatkan pinjaman peribadi (tambah hutang) untuk menyambut Raya. Memang hebat!

Ketiga saya mengingatkan diri saya untuk cuba sedaya untuk tidak bermalas-malas dan melakukan juga aktiviti biasa, termasuk bersenam, yang dilakukan pada bulan-bulan lain, dan makan seperti biasa pada waktu malam, iaitu tidak gelojoh menggantikan apa yang tertinggal pada waktu siang. Dengan tindakan ini, diharapkan boleh juga dikurangkan berat badan.

Ada kalanya perkara sebaliknya berlaku, iaitu daripada berpuasa menyihatkan kita, badan menjadi bertambah berat dan tidak sihat kerana makan berlebihan semasa berbuka atau raya.

Akhir sekali dan paling penting, saya mengingatkan diri saya supaya lebih rajin pergi ke masjid.

Saya mengucapkan selamat berpuasa kepada semua pembaca blog. Semoga segala amalan kita diterima Allah dan dosa kita diampunkan.

Tiada ulasan: