11 Oktober, 2009

Pelaburan Saham: Kesilapan Pasti Berlaku

Mereka yang tiada kesilapan tidak raih untung lumayan

Apabila melabur dalam saham, ada kalanya kita akan rugi. Ini lumrah pelaburan. Pelabur umumnya melabur berasaskan maklumat yang tidak lengkap (imperfect information) dan dalam keadaan yang tidak begitu pasti (uncertainty).

Kesilapan pasti berlaku. Semua orang boleh silap. Ramai pakar ekonomi terkemuka tersilap dan tidak menjangka krisis sub prima menjadi begitu serius tahun lepas di Amerika, termasuklah pakar ekonomi tersohor, Paul Krugman.

Ramai pakar pelaburan pun tidak menyangka pasaran saham akan jatuh begitu teruk dalam tempoh yang sama, termasuklah Ken Fisher, seorang pemilik syarikat pengurus dana yang sangat terkemuka di Amerika yang juga mempunyai ruangan tetap dalam majalah Forbes.

Warren Buffet juga silap. Beliau membeli kepentingan dalam sebuah syarikat minyak di kemuncak kenaikan harga minyak. Malangnya harga minyak jatuh selepas itu, menyebabkan saham syarikat yang dibeli juga jatuh teruk.

Di Malaysia beberapa syarikat juga tersilap percaturan. Maybank telah membeli sebuah bank di Indonesia sebelum kesan krisis ekonomi dirasai sepenuhnya. Ramai yang kata keputusan yang dibuat tidak boleh dimaafkan, termasuk beberapa ahli politik, tetapi bagi saya itu adalah kesilapan yang dibuat dengan niat baik, dan jika pelaburan tersebut diuruskan dengan bijak dalam tempoh yang mendatang, potensinya masih boleh diraih.

Semua kesilapan ini dibuat kerana pelabur mengambil risiko. Mungkin dalam suasana yang lebih positif, pelaburan tersebut boleh mendatangkan keuntungan. Saya pasti pihak yang membuat silap ini akan belajar dari kesilapan. Malah keputusan betul yang mereka buat jauh melebihi kesilapan. Mereka ini, sama ada individu atau syarikat, masih merupakan peneraju bidang masing-masing, walaupun mereka membuat kesilapan besar

Begitulah juga kita sebagai pelabur. Kita tidak harus takut kepada kesilapan. Kesilapan ialah peluang untuk belajar dan mempertajamkan kemahiran. Jika kita tidak mahu silap, simpan sahaja semua wang dalam bank. Tapi ini bermakna anda melepaskan pelbagai peluang yang ada untuk melabur, menggerakkan ekonomi, mengusahakan perniagaan atau apa jua aktiviti yang membawa nilai tambah, demi meraih keuntungan.

Jadikan kesilapan sebagai pengajaran. Jangan kata teknik pelaburan salah, broker salah, penganalisis salah dan sebagainya. Kadangkala kita yang salah, manakala dalam situasi lain, tidak ada siapa yang salah, cuma keadaan tidak memihak kepada kita. Pada pendapat saya, kita harus "take the loss, learn the lesson and move on".

Tiada ulasan: